Det finns mycket att tänka på när du ska deklarera. Här har jag samlat mina tolv bästa tips för årets deklaration.
1. Småavdragen lönar sig sällan.
Lägg inte ner energi på de små avdragen om du är vanlig löntagare. Gränserna för när du kan göra avdrag är nu så hög att det sällan lönar sig att samla kvitton.
I år är gränsenför avdrag för övriga utgifter 5 000 kronor. Gränsen för avdrag för resor till och från arbetet är 9 000 kronor. Det är alltså bara kostnader över denna gräns som ger sänkt skatt.
2. Rot och andra hustjänster
I år är det betydligt enklare att deklarera rot, rut och andra hustjänster. Din skattereduktion är redan förtryckt på deklarationsblanketten.
Det är dock viktigt att du kontrollerar alla uppgifter noga. Även om det är hantverkaren eller städföretaget som skickat in uppgifterna så är det du som deklarant som ansvarar för att de är riktiga och att du har rätt till den skattereduktion du deklarerar för.
Det kan också vara förvirrande hur beloppen är angivna. Hustjänsterna är angivna som inkomster i specifikationen du får med deklarationsblanketten. Men på blanketten står det som ett avdrag. I praktiken blir det noll om du har rätt till den skattereduktion du fått avdrag för. Du ska alltså inte betala in eller få ut något.
Du kan inte få mer skattereduktion än det finns skatt att betala. Och andra avdrag kommer före som grundavdrag, pensionsavdrag, ränteavdrag och liknande. Om du inte har utrymme för skattreduktion för hustjänster så syns det på den preliminära skatteuträkningen som du får med deklarationen.
Reduktionsbeloppet är i så fall lägre än det belopp som är förtryckt i deklarationen. Räcker inte skattepengarna kan du överväga om det går att du och den du lever med fördelar skattereduktionen annorlunda mellan er. Skriv det i så fall under Övriga upplysningar.
3. Aktieförsäljningar
Har du bara aktiefonder ska fondförvaltaren ha rapporterat in affärer. Men har du egna aktier måste du göra en del själv, även om du kan få en hel del hjälp från din depåförvaltare. Skatteverket vet bara vad du sålt aktien för. Vad du betalat måste du själv räkna ut.
Ett tips är att gå in på Skatteverkets hemsida under Aktiehitorik.
En aktie kan ha varit med om uppdelning i olika aktier, ett antal aktier kan ha ge ditt någon ny aktie till ett visst pris, ett antal aktier har slagit ihop till en ny aktie och så vidare. Aktiehistorik uppdateras numera kontinuerligt.
Handlar det om små summor och mycket räknejobb kan du istället använda dig av schablonmetoden. Då tar du upp 20 procent av försäljningspriset som inköpskostnad.
Det kan bli lite mer i skatt men du sparar mycket besvär. Har din aktie stigit med mer än 400 procent är det fördelaktigare att använda schablonmetoden.
Under 2010 var det många nyemissioner. Valde du att teckna aktier så behöver du inte göra något men sålde du dina teckningsrätter så är det nu de ska deklareras. Anskaffningskostnaden är då noll kronor.
2010 var det också många företag som löste in aktier. Ett exempel på inlösen är Öresund, men denna inlösen skedde över ett årsskifte så är det bara om du agerade under 2010 som du ska deklarera nu. Annars gör du det nästa år.
Har du bara sålt inlösen- eller teckningsrätter under 2010 och inte gjort några andra aktieaffärer behöver du inte redovisa försäljningen på blankett K4. Eftersom hela försäljningssumman är vinst så finns det ju i ingen anledning att fråga efter några ingångsvärden.
4. Avgångsvederlag
Om du under 2010 fick inkomster som gäller för flera år kan du sänka skatten. Använd dig bara av reglerna för ackumulerad inkomst.
Förutom avgångsvederlag gäller det skadestånd, royalty, retroaktiv pension, pengar från vinstandelsstiftelse eller försäkringsersättning. Men vanliga kapitalvinster kan inte spridas över åren.
Den ackumulerade inkomsten måste vara minst 50 000 kronor och den totala årsinkomsten måste överstiga brytpunkten (384 600 kronor i taxerad inkomst 2010) för statlig skatt med minst detta belopp.
Fick du ett avgångsvederlag och därefter blev arbetslös kan det också vara fördelaktigt att jämna ut inkomsterna över åren.
Skriv under ”övriga upplysningar” kort varför inkomsten är ackumulerad. Skattemyndigheten beräknar då skatten både på vanligt sätt och enligt reglerna för ackumulerad inkomst. Skatten tas ut efter den beräkning som är bäst för deklaranten.
Upptäcker du nu att du borde ha gjort detta i förra årets deklaration? Det är inga problem. Du begär bara att få göra om förra årets deklaration och där begär att inkomsten ska fördelas över exempelvis inkomståren 2008, 2009, 2010 om den avser dessa tre år.
5. Försäljning av bostad
Bostadsförsäljning är tillsammans med aktieförsäljningar de områden där vi gör mest fel. Och ofta är felet till vår egen nackdel.
Grunden för beskattningen vid bostadsförsäljningar är enkel. Priset du får vid en försäljning minus priset du en gång i tiden betalade ger en vinst. Vinsten beskattas med 22 procent.
Men verkligheten är oftast mer komplicerad. Det är mycket som höjer din inköpskostnad och mycket som sänker ditt försäljningspris.
I inköpspriset ingår inte bara vad du en gång i tiden betalade utan också provision och liknande som du betalade vid köpet. Där ingår också lagfartskostnad och eventuella kostnader för pantbrev.
Från ditt försäljningspris får du dra av för en rad kostnader som mäklararvode och homestaging. Men inte ommålning och trädgårdsskötsel inför flytt och inte heller flyttstädning och flytt. (Däremot är flyttstädningen en hustjänst som ger skattereduktion.)
Du får göra avdrag för om-, ny- och tillbyggnader. Det kan vara problem med vad som räknas in i detta. Detaljerade anvisningar finns på Skatteverkets hemsida. Några exempel är installation av bergvärme, braskamin, altan, bastu och en större renovering som innebär omdisponering av kök.
Du får också göra avdrag för reparation och underhåll. Men dessa avdrag gäller bara om de gjorts under försäljningsåret och de fem åren dessförinnan. Sålde du 20010 gäller det alltså tiden 2005-20010.
Säljer du en bostadsrätt är det viktigt att komma ihåg om du gjort kapitaltillskott till föreningen under åren du ägt bostaden. Uppgifter om kapitaltillskott får du från föreningens kassör.
Har bostadsrättsföreningen en inre reparationsfond ska du ta upp din andel både vid köp och vid försäljning. Har din andel ökat så ger det ett nettoavdrag.
Har du gjort en vinst beskattas den med 22 procent. Har du gjort en förlust får du din skatt sänkt med 15 procent av förlusten.
Du har i vissa fall möjlighet att skjuta upp en skatt på vinsten på framtiden genom att begära uppskov. Numera får du betala en årlig skatt på uppskovet med 0,5 procent på vinstbeloppet. Taket för uppskov är numera 1,45 miljoner.
6. Betala av gamla uppskov
På underlaget för deklaration ser du vad du betalar i skatt på ditt uppskov efter en bostadsförsäljning. Denna skatt är 0,5 procent på den vinst du har skjutit upp. Men på deklarationen står det 1,67 procent. Det kan verka förvirrande. Men 1,67 procent är det belopp som tas upp till beskattning och med 30 procents skatt på det blir resultatet 0,5 procent.
Skatten betalas varje år. Vill du inte betala den varje år ska du alltså lösa hela eller delar av ditt gamla uppskov.
Det minsta belopp du får återföra till beskattning är en vinst på 20 000 kronor. Är hela uppskovet lägre får du återföra det. På blankett K2 deklarerar du den vinst som du vill skatta av.
Ska du låna till att betala skulden kan du jämföra uppskovsskatten med vad det kostar att låna för att lösa lånet. Uppskovsskatten kostar varje år motsvarade en skuldränta (före avdrag) på 3,25 procent. Kan du låna till lägre kostnad tjänar du alltså på att låna och betala av uppskovet just nu. Stiger marknadsräntorna så kan uppskovsskatten vara att föredra.
7. Sålt på auktion och på nätet
Det är lätt att glömma bort att vinsten från lösöreförsäljningar är skattepliktig. Men Skatteverket gör ofta razzior, så se upp. De allra flesta slipper dock skatten eftersom det finns fördelaktiga schablonavdrag. Då här gör du:
– Räkna ihop vad du sålt samlarföremål, prydnadsföremål och föremål för nyttobruk för under ett år.
– Dra ifrån inköpskostnader. Har du ingen kostnad får du ändå dra av 25 procent av det du sålt föremålet för som inköpskostnad.
– Dra sedan ifrån schablonbeloppet 50 000 kr.
– Det som återstår är den skattepliktiga vinsten. Den deklareras på K9. Vinsten beskattas med 30 procent.
Ett exempel: Du har sålt den ärvda tavlan för 100 000 kr. I övrigt har du inte sålt något.
100 000 – (100 000 x 0,25) = 75 000 – 50 000 = vinst 25 000 x 0,3 = skatt 7 500 kronor.
Är ni tre delägare som sålt tavlan tillsammans och delat på intäkterna får var och en ta upp 33 333 kronor i intäkt. Det understiger schablonavdraget på 50 000 kronor så ingen av er behöver betala någon kapitalvinstskatt.
8. ”Studentavdraget”
Det kallas ofta studentavdraget, men alla som uppfyller kraven har rätt till avdraget. Det heter egentligen ”avdrag för tillfälligt arbete på annan ort”.
Kravet för att få göra avdraget är att du arbetar på en annan ort än din bostadsort och att du måste övernatta där. Avståndet ska vara mer än 5 mil. Avdraget är i tre delar, ökade levnadsomkostnader, ökade boendekostnader och reskostnader.
För ökade levnadsomkostnader, det vill säga måltider och småutgifter, får du göra avdrag för högst en månad. Det är ett schablonavdrag på i årets deklaration 105 kronor per dag om du arbetar i Sverige.
Det andra avdraget är den ökade boendekostnaden. Det är den hyra du betalar på arbetsorten. Om du har haft kostnader men inte kan visa kvitton eller räkna ut dem så får du dra av ett schablonbelopp. Det är 105 kronor per natt i Sverige och ett halvt normalbelopp om du arbetat utomlands.
Det tredje avdraget är hemresor. Har du veckopendlat eller åkt hem då och då kan du göra avdrag för högst en hemresa i veckan med billigaste färdmedlet.
9. Pensionsspara inte för mycket
Notera att det maximala avdraget för pensionssparande är 12 000 kr. Har du betalat in mer till din pensionsförsäkring riskerar du att betala skatt två gånger på det överskjutande beloppet.
Dels får du inget skatteavdrag nu, dels måste du betala inkomstskatt på pengarna när de betalas ut.
Har du betalat in för mycket så godkänner Skatteverket att du flyttar över en del till nästa års deklaration. Men då får du se upp så att du inte betalar in för mycket i år. Du kan bara flytta ett överskott ett år framåt i tiden.
10. Hyra ut bostad
Oavsett hur lång till du hyr ut så får du göra ett schablonavdrag på 12 000 kronor. Hyr du ut en villa eller fritidshus får du dessutom göra avdrag med 20 procent av hyran. Det innebär att du kan hyra ut för totalt 15 000 kronor utan att det blir någon skatt.
Hyr du ut en hyreslägenhet eller bostadsrättslägenhet så får du göra avdrag med hyran eller avgiften. Hyr du ut ett rum så är avdraget motsvarande andel av hyran/avgiften.
Det som återstår efter avdrag betalar du kapitalvinstskatt på, 30 procent. Beloppen gäller per bostad så har du både hyrt ut lägenheten och fritidshuset så kan du göra avdrag på varje bostad.
Är ni två eller flera som äger exempelvis fritidshuset så får ni fördela avdrag och intäkter mellan er. Skriv under Övriga upplysningar vem eller vilka som det berör. Hyr du ut i år får du göra schablonavdrag med 18 000 kronor i nästa års deklaration.
11. Småföretagaravdraget
Har du enskild firma eller handelsbolag kan du få din egenavgift nedsatt. Men du måste själv ansöka om denna skatterabatt. Beloppet är 5 procent av det överskott du har i din aktiva näringsverksamhet.
Taket är 10 000 kronor för enskild firma och 20 000 kronor för handelsbolag. För enskild firma krävs bara ett kryss i ruta 142. Men för handelsbolag krävs att du räknar ut beloppet och anger hur mycket du ska ha, och den andra delägaren gör det samma, i ruta 143.
Du måste ha ett överskott på minst 40 000 kronor. Dessutom krävs att du hade fyllt 26 år men inte 65 år den 1 januari förra året.
12. Deklarera elektroniskt
Årets nyhet är att du kan app-deklarera. Du kan hämta hem Skatteverkets deklarationsapp till din Ipad, Iphone eller Androidmobil på respektive marknadsplats. Men du måste ha iOS 4+ (iPhone / iPad) eller Android 1.6+. Läs här.
På apparna kan du begära avdrag för resor men ska du göra andra ändringar eller avdrag får du deklarera på internet med e-legitimation.
Om du behöver göra uträkningar i din deklaration är det bättre att deklarera elektroniskt än på papper. Du får hjälp med uträkningarna och det är mindre risk för att något blir fel. Har du deklarerat elektroniskt kan du också gå in och göra om deklarationen om du kommer på något. Det är den sista versionen som gäller.
I stort sett alla, även näringsidkare, deklarera elektroniskt. Undantaget är framför allt barn som inte har möjlighet att få en egen e-legitimation.
Ange också kontonummer. Det är bara om du har anmält ett kontonummer som du har möjlighet att få dina pengar redan till midsommar.